Een breed publiek aanspreken over de zorg van morgen: Netwerk Nonna deed dat zo
Het is voor iedereen slim om alvast na te denken over hun eigen toekomst, want zorg is straks niet alleen de taak van zorgmedewerkers en mantelzorgers. Dit vraagt om een verandering in mindset: niet wachten tot zorg nodig is, maar nu al nadenken over hoe je oud wil worden.
Netwerk Nonna is de spin in het web tussen veertien zorgorganisaties in de regio Nijmegen. Ze voelen een sterke behoefte om ook niet-zorgbehoevende mensen te attenderen op de zorg van morgen. We spraken communicatiemedewerkers Jessica Menheere en Yvette Polman over de campagne ‘Levenslopers’, want jong of oud: we halen uiteindelijk allemaal de finish.
Haal jij de finish op je gympen of met de rollator?
Zorg van morgen
“Stel je voor: je slaapt thuis op de tweede verdieping en breekt op 70-jarige leeftijd onverwachts je heup”, begint Yvette. “Bel je dan iedere dag je kinderen om je naar boven te tillen, schaf je een traplift aan of is er op de begane grond ruimte voor een logeerkamer? Daar moet je nu al over nadenken.” In wisselende samenstelling liep Netwerk Nonna tijdens de Nijmeegse Vierdaagse stukjes mee en knoopte gesprekken aan met de lopers. “Onze vragenwaaier - een waaier met daarop vragen over de zorg van morgen - zette mensen aan het denken: wil je de finish halen op gympen of achter de rollator, maar ook over wat ze op hun oude dag nog willen doen en hoe familie daarbij kan helpen.”
Het doel van de campagne is bewustwording, beeldvorming - een positievere associatie creëren rondom ouder worden - en beweging, dus mensen aanzetten tot actie. “Mensen kwamen zelfs naar me toe om extra waaiers te halen. Kijk, daar doen we het voor”, vertelt Yvette. “Mensen gebruikten de waaier volop - het hielp ook mee dat het in juli heel heet was”, lacht Jessica. “We deelden trouwens ook appels uit voor onderweg - Granny’s natuurlijk, met eetbaar logo!” Voor de waaier gebruikten ze het logo van Praat vandaag over morgen. “Dat was een leuke toevoeging aan het product. Het verraste ons dat we het logo mochten gebruiken, maar ook logisch, want het is belangrijk om elkaar in de zorg te versterken.”
Zo nu en dan spraken we ook zorgmedewerkers die zeiden: ‘Wat goed dat jullie dit doen!’
Lovende reacties
Zoals bij ieder project zijn er mensen met een kritische noot. Ook bij Levenslopers. “Sommigen uit ons netwerk hadden een hard hoofd bij de actie. ‘Niemand heeft in die mensenmassa toch zin om met jullie te kletsen?’ hoorden we terug. Dat klopte voor een deel, maar in dat geval liepen we een stukje mee of deelden we de waaier uit voor een goed gesprek onderweg. Ja, op dag twee en drie van de Vierdaagse is voldoende gespreksstof ook hard nodig”, vertelt Jessica. “Het resultaat was juist heel goed. De lovende reacties waren zo leuk om te horen en eigenlijk gaf niemand aan dat ze geen tijd hadden. Zo nu en dan spraken we ook zorgmedewerkers die zeiden: ‘Wat goed dat jullie dit doen!’”
Fit blijven, een sociaal netwerk opbouwen en het huis toekomstbestendig maken. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet voor iedereen. “Een vrouw in een scootmobiel vertelde dat ze graag doorstroomt naar een zorgwoning, maar dat er geen plek is. Ze heeft geen vrienden om in te schakelen, en ook geen kennis over de digitale wereld. Die mensen zijn lastig te bereiken. Ons doel: meer mensen bereiken met onze boodschap, bijvoorbeeld door de theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen?’ voor iedereen beschikbaar te maken. Onze verwachtingen van de actie zijn gehaald, maar het gaat nooit snel genoeg”, rondt Yvette af.
Meer over de Levenslopers en een ander artikel van Nonna over dit project.