Hoe Dan?-campagne voor de dialoog tussen zorgmedewerkers. Nu ook materiaal voor het gesprek met mantelzorgers
De landelijke Hoe Dan?-campagne jaagt het gesprek in de ouderenzorg aan. Met treffende stellingen en dilemma’s verwerkt in diverse middelen zoals gesprekskaarten, een kletspot en in een online kletsapp, voeren zorgmedewerkers het gesprek over hun ideeën voor de zorg van morgen. Op verzoek van zorgorganisaties is de campagne onlangs uitgebreid met dialoogkaarten voor de informele zorg.
Het gesprek over de toekomst van zorg wordt niet alleen binnen de sector gevoerd, maar ook met de samenleving en met organisaties die een belangrijke rol spelen in onze samenleving. Zo creëren we met elkaar een brede beweging richting de zorg van morgen.
Hoe Dan? kun je op twee manieren lezen. Hoe gaan we het hoofd bieden aan de toenemende druk op de zorg? En ook: hoe zie jij zelf de zorg en welke ideeën en oplossingen heb je?
Waarom Hoe Dan?
De uitdagingen in de zorgsector zijn groot. Om de zorg voor ouderen en chronisch zieken toekomstbestendig te maken, moeten we het werk anders organiseren. Steeds harder werken om de toenemende zorgvraag de kop te bieden is geen optie. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers zich zorgen maken om zaken zoals werkdruk, personeelstekort en de toekomst. Tegelijkertijd zetten zij zich onverminderd in voor goede zorg voor hun cliënten. Met de Hoe Dan?-toolkit kunnen zorgorganisaties het onderlinge gesprek over de zorg van morgen met hun medewerkers aan gaan.
Campagne voor het gesprek tussen zorgmedewerkers
Sinds de lancering van deze landelijke campagne in 2023 gingen veel zorgorganisaties al aan de slag met het Hoe Dan?-materiaal. Soms met een eigen doorvertaling ervan. “Deze campagne sluit aan bij de huidige ontwikkelingen in de VVT-sector", zegt Bert de Haas, voorzitter van AO VVT, bestuurder van FNV, en stuurgroeplid van programma Over Morgen, dat de campagne ontwikkelde. “Hoe Dan? kun je op twee manieren lezen. Hoe gaan we het hoofd bieden aan de toenemende druk op de zorg? En ook: hoe zie jij zelf de zorg en welke ideeën en oplossingen heb je? Dat is wat zorgmedewerkers willen. Met elkaar bespreken wat er speelt, wat ze nodig hebben en hoe ze de verandering van zorg vormgeven. Dat vind ik goed van deze campagne. We willen niet over de zorgmedewerker praten, maar het onderlinge gesprek voeden. De zorg weet zelf het beste wat ze nodig hebben.”
We willen niet over de zorgmedewerker praten, maar het onderlinge gesprek voeden. De zorg weet zelf het beste wat ze nodig hebben
Gesprekskaarten ‘Samen zorgen’
Zorgorganisaties die al werkten met de Hoe Dan? campagne is gevraagd welke aanvulling ze zouden willen. Het antwoord: materiaal voor het gesprek met de informele zorg. Dit werden gesprekskaarten ‘Samen zorgen’ met verrassende vragen en stellingen voor het gesprek tussen zorgmedewerkers en de informele zorg, over hun rolverdeling, hoe ze met elkaar communiceren en over hoe het met hen zelf gaat.
Alle Hoe Dan?-gesprekskaarten zijn nu ook beschikbaar in de kletsapp. Medewerkers kunnen op hun telefoon of laptop door stellingen en dilemma’s heen klikken én zien meteen de mening van andere zorgmedewerkers.
Bekijk de online KletsApp. Het Hoe Dan?-materiaal is kosteloos te bestellen door VVT-organisaties via www.hoedan.nl