Kennemerhart aan het woord. "Theatervoorstelling versterkt de beweging die wij moeten maken"
Bij zorgorganisatie Kennemerhart kwam de theatervoorstelling 'Mag ik je kussen?' op een goed moment. "We waren al bezig met ‘anders werken’, in verband met het veranderende ouderenzorglandschap. De voorstelling was helpend hierbij." 400 Medewerkers bezochten de theatervoorstelling in Velsen.
Met 2.300 medewerkers en 850 vrijwilligers biedt Kennemerhart een breed aanbod aan zorg en dienstverlening voor ouderen in de grote regio Haarlem. Communicatieadviseur Eva Lunshof bezocht begin vorig jaar één van de eerste theatervoorstellingen en was enthousiast. Haar bestuur had ze snel overtuigd om 'Mag ik je kussen?' naar de regio te halen. Het vinden van een geschikt theater kostte meer moeite. Maar ook dat lukte. Samen met collegaorganisaties Sint Jacob en Zorgbalans werden afgelopen september zes voorstellingen georganiseerd.
Rennen, rennen, rennen...
Eva Lunshof: "In de theatervoorstelling is echt iets gebeurd. Het maakte veel los bij onze collega’s. Het belangrijkste effect? Medewerkers voelden waardering en beseften: 'dit probleem is niet van de zorg alleen'. De theatervoorstelling werd voor ons één van de omslagmomenten."
Rennen, rennen, rennen... dat is zo'n sterk beeld uit de voorstelling. Ik gebruik dat wel eens, gaan we weer rennen?
Annemieke de Vries, directeur extramuraal, licht toe: "We moeten ons aanpassen aan een complexere hulpvraag. Meer samenwerken met mantelzorgers. We richten teams anders in. Technologie wordt steeds belangrijker. Dat alles vraagt een andere manier van werken van onze medewerkers.
Ik zie het ook als een kans om betere zorg te leveren. Ik denk aan de negentigjarige dame die dankzij pratende bloempot Tessa haar medicijnen op tijd neemt. Ze is minder afhankelijk en heeft meer eigen regie. Hierdoor ervaart ze die onafhankelijkheid ook. Uiteindelijk is dat nodig om langer thuis te blijven wonen. Voor onze medewerkers is het een grote verandering: minder verzorgen, meer begeleiden, soms een stapje terug doen. Dat druist tegen hun gevoel in. Dat moeten we dus heel goed uitleggen."
De kunst is om zorgtechnologie in te zetten als ondersteuning, maar met de menselijke maat. Je wil niet alle contact vervangen door technologie.
Tips bij de voorbereiding en opvolging op de theatervoorstelling
- Benoem het probleem en leg uit wat we eraan doen. Ook het theaterbezoek past in deze context
- Luister naar de medewerkers en geef ze meer inspraak; in de nagesprekken van de theatervoorstelling, maar ook daarna
- Herhaal de boodschap in verschillende vormen, via verhalen, in tekst, video etc.
Na de theatervoorstelling is Kennemerhart verder gegaan met het gesprek over de veranderingen. Eva Lunshof: "We hechten veel belang aan zeggenschap, bijvoorbeeld via de VVAR en de PAR, we zetten in op het project Elke dag van Waarde en er was onlangs een zorgtechnologiemarkt met inspirerende workshops voor medewerkers. Ook zijn we met medewerkers en vrijwilligers naar de film van Teun Toebes geweest. En hebben we met onze afdeling een toolkit voor leidinggevenden gemaakt, met een praatplaat, animatievideo en scenes uit de theatervoorstelling. Zodat ze hun teams mee kunnen nemen in de uitrol van onze strategie rondom de veranderende zorg.”
Het hart van Kennemerhart
Annemieke de Vries: "Teamleiders hebben een belangrijke rol. Zij voeren met hun team het gesprek over onze strategische doelen; reablement, familieparticipatie, zorgtechnologie, samenwerking in de regio. Allemaal ingrediënten voor onze zorg van de toekomst. Medewerkers van Kennemerhart hechen er waarde aan om vanuit het 'hart' te werken. Daarom is het belangrijk om de toegevoegde waarde voor de cliënt goed uit te leggen. Eva vult aan: “Het 'hart' van Kennemerhart, daar gaat het om. We willen voor medewerkers een fijne plek zijn om te werken."
In april volgt hier een artikel over de toolkit die Kennemerhart voor leidinggevenden heeft gemaakt.
Wil je na het lezen zelf de theatervoorstelling bezoeken? Zie de agenda.