Ons Hoe Dan?-café is een ‘Broedplaats voor verandering’

Goede gesprekken en het uitwisselen van ideeën binnen een organisatie zijn essentieel voor de samenwerking en verandering. Samen met de Hoe Dan?-materialen wordt sterke communicatie een fluitje van een cent.
Sommige zorgorganisaties doen het nét anders, waardoor ze opvallen. Eén daarvan is Zorgpartners Midden-Holland. De locaties organiseren regelmatig het Hoe Dan?-café. Precies, met een drankje praten over de zorg van morgen. En dat werkt. We spraken over dit initiatief met Gerdine Verheul, leidinggevende zorg op locatie De Hanepraij, en met Margreet van der Hauw, manager marketing & communicatie van Zorgpartners Midden-Holland.
Hoe Dan?-café
De Hanepraij trapte het Hoe Dan?-café af in hun grandcafé. “De eerste keer organiseerden we het tijdens de lunchpauze. We zorgden voor een soepje en begonnen samen met de Hoe Dan?-kletspotten het gesprek. Eén groot experiment,” aldus Gerdine. “Al snel merkten we dat we de verschillende sessies aan een thema - zoals mantelzorg - moesten koppelen, anders ontstaan er vraagtekens. Ook het tijdstip is bepalend. Het lunchuur is inmiddels een keer gewijzigd naar elf uur, teruggezet naar twaalf en staat nu op twee uur,” lacht Gerdine.
“Het leuke aan de cafés is dat kleine ideeën direct terugkomen in de praktijk”
“Zorgpartners Midden-Holland telt veertien locaties. Ieder organiseert zijn eigen Hoe Dan?-café. Het liefst zien we dat er collega’s van verschillende afdelingen, de cliëntenraad en naasten aanschuiven. Door verschillende disciplines bij elkaar te plaatsen, ontstaan er verfrissende gesprekken. “Het Hoe Dan?-café is een broedplaats voor verandering,” vertelt Margreet. “Met elkaar kunnen we wel peinzen over een visie voor passende zorg, maar de zorgmedewerkers kunnen vanuit de praktijk echt oplossingsgericht nadenken. Sommige zaken moeten organisatiebreed worden opgepakt, zoals een beleid informele zorg. Het leuke aan de cafés is dat kleine ideeën direct terugkomen in de praktijk. Dat motiveert.”
Toekomstplannen
De cafés draaien nu bijna een jaar. “Deelnemers vinden de gesprekken prettig, want lastige onderwerpen krijgen sneller een plek. We vinden oplossingen die waardevol zijn voor de cliënt en voldoening geven aan de zorgmedewerker,” aldus Gerdine. “Zo hebben we nu een nieuwe werkwijze voor het multidisciplinaire overleg. Een collega deelde dat het voorbereidingswerk ontzettend tijdrovend is en het resultaat zelden nieuwe informatie brengt. Op zijn aanraden ruilen we de uren op kantoor nu in voor gesprekken met de bewoners. Wat wil hij of zij nog, wat is belangrijk voor de bewoner? Wat kan de mantelzorger oppakken? Het is echt heel bijzonder om te zien dat iedereen iets kan bijdragen en we stappen maken.”
“Het is echt heel bijzonder om te zien dat iedereen iets kan bijdragen en we stappen maken”
Het Hoe Dan?-café zorgt voor vele positieve reacties, dus bij Zorgpartners Midden-Holland gaan ze vrolijk door. “In de toekomst willen we de cafés verrijken met nieuwe thema’s en andere materialen. Het is belangrijk dat de succesverhalen niet tussen vier muren blijven, maar de wereld ingaan,” aldus Margreet. “Het café begint vaak met een korte video. Bijvoorbeeld met een scène uit de theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen?’, om het nieuwe thema te introduceren. Aan de hand van discussiepunten gaan we in gesprek. Daar komen kleine verbeterpunten uit. Wat nog zou helpen? Verschillende versies van de kletspotten per thema. Zo kunnen we de gesprekken nóg interessanter maken," sluit Gerdine af.