Tzorg nodigt meer dan twaalfduizend medewerkers uit voor theatervoorstelling 'Mag ik je kussen?'
Met ruim twaalfduizend medewerkers is Tzorg een van de grootste thuiszorgorganisaties in Nederland. Dit jaar vieren ze hun vijftienjarig jubileum. Volgens communicatieadviseur Anne Gardien is dit een mooi moment om met elkaar te proosten op het harde werk, waardering uit te spreken en te verbinden. Om het te vieren, bezoeken ze met alle medewerkers de theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen’. In totaal staan er 38 voorstellingen gepland, waarvan de eerste op dinsdag 24 september in Groningen plaatsvond. We spraken met haar over de voorbereidingen.
Verbinding creëren
"Het jubileum vieren we graag met alle medewerkers: thuishulpen, begeleiders, kantoorcollega's en directieleden. Stuk voor stuk dragen zij bij aan een aangenaam thuis voor onze cliënten, want zonder planner geen thuishulp en andersom. We zijn een landelijke organisatie met medewerkers verspreid over het hele land, wat het soms moeilijk maakt om verbinding te creëren. Thuishulpen en begeleiders hebben bijvoorbeeld geen directe collega's: zij zijn meestal onderweg of bij cliënten thuis. Een thuishulp zei laatst: ‘Gefeliciteerd met jullie jubileum!’ Maar zij horen natuurlijk ook zichzelf te feliciteren, want zonder hen zouden we niet staan waar we vandaag de dag staan. Met de viering van ons jubileum willen we onze waardering uitspreken naar onze medewerkers en de verbinding onderling versterken, door elkaar te ontmoeten en herkenbare verhalen te delen.
"Thuishulp zei laatst: ‘Gefeliciteerd met jullie jubileum!’ Maar zij horen natuurlijk ook zichzelf te feliciteren, want zonder hen zouden we niet staan waar we vandaag de dag staan."
Wij van de communicatieafdeling vinden dat iedereen de voorstelling 'Mag ik je kussen?' moet zien, want het verhaal is zo ontzettend mooi en herkenbaar. Alle onderwerpen waar wij mee te maken hebben, komen aan bod. En dat niet alleen vanuit het oogpunt van de thuiszorg, maar ook vanuit dat van de cliënten en hun familieleden. Het idee voor de jubileumviering was na het zien van de voorstelling snel geboren: met alle medewerkers naar het theater, een nagesprek en afsluitende borrel, inclusief goodiebag. Het gaat in totaal om 38 voorstellingen, verdeeld over 13 theaters. Voor velen is het een flinke drempel om alleen naar het theater te gaan, dus leidinggevenden maakten carpoollijsten en groepschats aan. We horen nu dat thuishulpen die elkaar niet kennen, tóch besluiten samen te rijden. Dat is superleuk om te zien.
“We horen nu dat thuishulpen die elkaar niet kennen, besluiten om samen te rijden. Dat is superleuk om te zien.”
Op elke locatie worden de medewerkers welkom geheten door een regio- of operationeel manager, en zijn er zorgcoördinatoren en directieleden aanwezig om de onderlinge verbinding te versterken. Om zoveel mogelijk medewerkers naar de voorstelling te krijgen, proberen we alle mogelijke drempels weg te nemen, bijvoorbeeld door reis- en parkeerkosten te vergoeden. Momenteel zitten we volop in de activatiefase, waarbij we mensen enthousiasmeren. Als uitnodiging hebben we persoonlijke ansichtkaarten verstuurd. We zien al veel positieve reacties in onze medewerkersapp Jip, waar collega’s delen naar welke voorstelling ze gaan en anderen uitnodigen om mee te gaan. Tot nu toe hebben we echter minder aanmeldingen ontvangen dan verwacht. We merken vooral dat de drempel om alleen naar het theater te gaan vooral voor thuishulpen en begeleiders groot is, omdat zij geen directe collega’s hebben. Het personeel op kantoor heeft die wel, waardoor we zien dat zij zich vaak als team aanmelden. Met ons 15-jarig jubileum willen we juíst meer verbinding tussen collega’s creëren. Na de eerste theaterbezoeken eind september willen we ons richten op het creëren van ambassadeurs en de buitenwereld laten weten hoe geweldig het was."