Zorgorganisatie Curamare leidt zorgmedewerkers op tot werkgelukdeskundigen
Werkgeluk: een thema waar zorgorganisaties veel aandacht aan besteden. En dat is maar goed ook, want het is een probleem wanneer zorgmedewerkers zich niet gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. We willen natuurlijk niet onnodig personeel verliezen. Als een beterschapskaartje op iemands deurmat valt, is het eigenlijk al te laat. Dus probeer naar de voorkant te kijken en investeer in het verhogen van het werkgeluk - voordat iemand uitvalt.
Het allerbelangrijkste is: denk niet te groot, maar check gewoon een keer in bij collega’s
Zorgorganisatie Curamare investeerde in werkgeluk en zocht daarbij begeleiding van de Gelukzusters. De éénjarige interventie ‘Boost je Werkgeluk’ gaf alle zorgmedewerkers de mogelijkheid om aan de slag te gaan met hun geluksgevoel op de werkvloer. En het viermaandenprogramma ‘Werkgelukdeskundigen in de zorg’ leidde zorgmedewerkers tegelijkertijd op tot werkgelukdeskundigen. Wat die term inhoudt en wat het doet, leggen P&O Partner Ellis Schot van Curamare en Gelukzuster Susanne van Riel in dit artikel uit.
Boost je Werkgeluk
“We waren ingeloot voor de Regeling Duurzame Inzetbaarheid van Over Morgen en ik wilde binnen de organisatie een interventie volgen die voor iedereen toegankelijk is”, begint Ellis. “Ik ben zelf groot fan van positieve psychologie, dus deze sprong er direct uit.” Maar niet iedereen was gelijk enthousiast. “Een collega zei: ‘Dat werkgelukproject vind ik zo’n onzin.’ Ja, sommigen vinden het een individueel probleem, waar een organisatie niks mee te maken heeft, en anderen vinden het geweldig. Op die laatste groep richten we ons. Het allerbelangrijkste is: denk niet te groot, maar check gewoon een keer in bij collega’s, vraag wanneer ze écht gelukkig waren op werk en wat er toen gebeurde. Daar begint het mee.”
De interventie ‘Boost je Werkgeluk’ is uitnodigend, creatief en heeft als doel zorgmedewerkers leren aan welke knoppen ze kunnen draaien om lekker te werken. “Een jaar lang komt er iedere maand een thema voorbij, zoals vitaliteit of effectief je stem laten horen. Zorgmedewerkers kunnen inspringen bij een thema dat voor hen relevant is”, vertelt Susanne. “Met iedere geïnteresseerde doen we een intakegesprek, waarna ze de op het thema afgestemde podcastafleveringen, video’s, artikelen en webinars in hun eigen tijd kunnen bekijken en beluisteren. We moedigen aan, geven vertrouwen en zetten deelnemers in hun eigen kracht.”
Werkgelukdeskundigen
Met de interventie ‘Werkgelukdeskundigen in de zorg’ werd een groep zorgmedewerkers van Curamare opgeleid tot werkgelukdeskundigen. “De werkgelukdeskundigen die we nu hebben, verspreiden de positiviteit over hun eigen afdeling en team. Dat helpt enorm”, vertelt Ellis. “Er werken drieëndertighonderd medewerkers voor Curamare. Zo’n veertig medewerkers kennen het begrip werkgeluk, en negen dragen de titel werkgelukdeskundige. Zij geven workshops aan leidinggevenden en zorgmedewerkers en delen zo hun kennis over werkgeluk, om meer mensen te enthousiasmeren. Ik hang zelf bij iedere workshop slingers op en deel gekleurde pennen uit. Dat zorgt direct voor een lach op het gezicht”, vertelt Ellis.
We moedigen aan, geven vertrouwen en zetten deelnemers in hun eigen kracht
De twee interventies versterken elkaar. Om het éénjarige programma met een knaller af te sluiten maakten ze het magazine ‘Successen Vieren’. “Het is een vrolijke bundel met concrete tips en ervaringen van zorgmedewerkers en bewoners. Nabestaanden van overleden bewoners hechten - net als wij - veel waarde aan het blad. Zo schitterde de inmiddels overleden bewoonster Corry in het blad met een prachtfoto, voor haar familie hebben we extra exemplaren gedrukt. Voor nu is ons doel: meer zorgmedewerkers bewust maken van hun eigen invloed op hun werkgeluk en dat van anderen, zodat iedereen gewoon lekker kan blijven werken in de zorg.”