Hoe stimuleer je medewerkers en managers (intrinsiek) om mee te denken en doen aan de verandering?
Margot Baselier
Communicatieadviseur - Avoord 12-04-2024Hi allemaal,
Als communicatieadviseur bij een ouderenzorgorganisatie in West-Brabant loop ik er geregeld tegenaan dat het lastig is om medewerkers maar ook managers te 'overtuigen' van het nut van informatie en middelen die aangeboden worden om hun werk makkelijker te maken. Als ik in gesprek ga met zorgmedewerkers, geven ze aan dat ze aanlopen tegen zaken als werkdruk, stress, prioriteren, balans tussen werk-privé. Dat zijn allemaal zaken waar we hen bij willen en kunnen helpen, bijvoorbeeld met middelen van de Hoe dan?-toolkit, veerkrachttrainingen, tips etc. Het lastige is dat ze zelf niet op zoek gaan naar de informatie (want geen tijd) en dat ze vaak ook niet zitten te wachten op 'gepushte' informatie (want geen tijd).
Heeft iemand een briljante creatieve/ludieke/uitdagende tip hoe we mensen toch kunnen triggeren om eens een kijkje te nemen, mee te denken of mee te doen? Hoe maken we het iets van 'samen'?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën!
Groetjes,
Margot
Reacties
Hallo Margot, zeer herkenbaar. Wat bij ons wel heel goed werkt, is medewerkers aan het woord laten. Je zou dat wellicht ook rond bovenstaande onderwerpen kunnen doen. Welk nieuw inzicht heeft een deelnemer van de veerkrachttraining opgedaan? etc. Niet echt briljant of creatief, maar collega's aan het woord doen het altijd beter dan bijvoorbeeld een informatief intranetbericht...
Hi Anita,
Dankjewel voor je reactie en tips! We proberen inderdaad zoveel mogelijk ervaringsverhalen te delen van medewerkers zelf. Bekende gezichten werken veel beter dan 'eentje van kantoor' ;) Maar het is best lastig om hier collega's voor te vinden. Heb jij ideeën hoe je hen hier (nog meer) voor kunt motiveren of staan ze bij jullie wel te trappelen?